De formule 1 wordt steeds internationaler met races die overal ter wereld worden gehouden. Hierbij vallen twee trends op. Enerzijds de focus op snelheid, meer bepaald de splinternieuwe, snelle circuits van Hermann Tilke. Vele circuits zijn van zijn hand, wat bij vele F1-liefhebbers vaak de term ‘eentonig’ ontlokt. De Duitser liet er intussen al uit de grond rijzen in Singapore, Abu Dhabi, Bahrein en nog wat locaties.
Deze nieuwe locaties nemen de plaats in van vaak erg geliefde klassiekers. In de VS is dit heel concreet: Indianapolis out – Circuit of the Americas in. Wie weet zien we in Groot-Brittannië binnenkort ook zo’n wissel, want Silverstone mogelijk plaats zal maken voor London. De hoofdstad aan de Thames onderzoekt namelijk de optie om een stratencircuit in te richten voor de hoofdklasse van de autosport. Ziehier de tweede trend: spektakel, in de vorm van street circuits. Wordt London autoracegewijs het Monaco aan de Thames?
Monaco is steevast één van de antwoorden wanneer gevraagd wordt naar het mooiste F1-circuit, net als Spa-Francorchamps onder andere. Het stratencircuit van Monte Carlo is veruit het gekendste en zowel uniek als uitdagend. Eén kleine stuurfout betekent er vaak ook het einde van je race. Behendigheid, precies en volle concentratie zijn dus essentieel. De ‘Driving to perfection’ van Ayrton Senna kwam perfect tot uiting langs het Casino, Rascasse, Sainte Dévote en uiteraard de befaamde tunnel. Monaco staat mede hierdoor op de kaart.
In 2008 kwamen er ineens twee nieuwe stratencircuits op de kalender. Het ene brengt de coureurs naar het nachtelijke kunstlicht van Singapore’s Marina Bay. Dat Singapore twee jaar later de Olympische Jeugdspelen organiseerde en bijna klaar is met de ‘Singapore Sports Hub’ toont ook nog aan dat die F1-race past binnen een algehele sportvisie, wat enkel toe te juichen valt. Het andere bevindt zich in Spanje, waar men – voor het eerst sinds Emerson Fittipaldi en co op Montjuïc begin jaren ‘70 – terug door een stad kon racen, dit keer op het Valencia Street Circuit. Omwille van financiële redenen valt Valencia dit jaar echter weg uit de kalender en haar plaats als stratencircuit wordt ingenomen door Sochi, stad der Winterspelen.
Binnen enkele jaren komt hier dus mogelijk ook nog London bij, terwijl ook andere steden zoals Madrid en Parijs al passeerden als gerucht. Steden dus die sowieso al erg gekend zijn als bestemming voor een city-trip, maar die nu dus ook meerwaarde zien in de F1. Wetende dat deze steeds internationaler wordt, zeker qua locaties en geleidelijk ook qua supporters, zit hier een uitgelezen kans in op het vlak van city-marketing. Want geef toe, zou u bijvoorbeeld al van Sochi of Lake Placid gehoord hebben als dat geen Olympische gaststeden waren? Of van Belo Horizonte als daar volgende zomer geen WK Voetbal plaatsvond? Kende u Hoogerheide en Sint-Michielsgestel al als daar geen wereldkampioenen veldrijden waren geschapen? Zeg dat ik het gezegd heb: Sport kan uw aardrijkskundekennis aanscherpen! Al zijn steden als London uiteraard wel befaamder dan – met alle respect – een stad als Pyeongchang…
Citymarketing dus. Bij de grote prijs van Singapore zal men het niet laten het Marina Bay Sands Hotel te showen, net zoals bij beelden van de GP in Valencia ook de nodige toeristische trekpleisters worden getoond. Niet toevallig zouden F1-bolides in London scheuren langs de Thames, Buckingham Palace, Trafalgar Square en The Mall. Op die enkele uren die de Grand Prix zo in beeld komt, zouden miljoenen mensen nog eens herinnerd worden aan wat een mooie stad dit is. London heeft zo duidelijk geleerd uit de start van de Tour de France in 2007 en zal die goeie ervaringen ook herbevestigd zien dit jaar wanneer de Tourcaravaan op 5 juli opnieuw in de Britse hoofdstad zal passeren.
We zitten hier dus met een sport die onder invloed van Bernie Ecclestone steeds internationaler wordt en ook steeds meer focust op spektakel en snelheid. Vergelijk het gerust met de wielerwereld die tegenwoordig wedstrijden bevat in landen en regio’s als Qatar, Oman, Californië (VS), Langkawi (Maleisië), Australië, Burkina Faso en meer van dat. Die plaatsen beseffen dan ook wel dat hun streek niet alleen samenvattingen haalt maar ook ruimschoots in beeld komt op internationale TV-stations. Gooi daar nog wat extra informatie bij zoals Michel Wuyts die bij la Grande Boucle voorziet en je snapt het plaatje wel.
Verwacht wordt dat de plaatselijke ministers deze week de baan zullen vrijmaken voor een stratencircuit in London. Voornamelijk dan op het vlak van aanpassingen aan de wetgeving(en) rond veiligheid en snelheid(sbeperkingen) in de grootstad. Verder moet uiteraard ook nog beslist worden over het tijdelijk afsluiten van het verkeer et cetera. De grand prix zelf moeten we hierdoor nog niet meteen verwachten, maar zit er waarschijnlijk wel aan te komen.
Silverstone verdwijnt dan waarschijnlijk van de kalender, wat nostalgici niet zal verblijden. Doch, de return die uit het geheel te halen valt zal een pak hoger liggen. De banners en logo’s van sponsors, daar vind je altijd wel een plaats voor. Op andere stratencircuits lukt dat ook. Echter, waar je anders enkel tribunes rond het circuit vindt, zullen dat nu monumenten, kathedralen, paleizen, casino’s, sjieke hotels en dergelijke zijn. Men kan dus vermoeden dat dit een boost zal geven aan het reeds ruim in de stad aanwezige toerisme. Die andere steden die er volgens geruchten over nadenken, zoals Parijs en Madrid, zullen dan misschien ook wel volgen.
Gezien die mogelijke return uit het verstrekken van beelden van toeristische trekpleisters kan het misschien ook een oplossing zijn voor die landen waar de F1 verlieslatend is en ter discussie staat. Ok, voor België zou het jammer zijn om één van de mooiste circuits ter wereld te zien verdwijnen, maar stel dat je de bolides een bocht zou kunnen laten nemen rond het Atomium, laten scheuren door de Antwerpse haven of elkaar laten inhalen in de schaduw van het Brugse belfort, dan kan je een pak meer return halen uit zo’n uitzending. Ook supporters zouden daar mogelijk sneller naar afzakken dan naar de Luikse bossen. Als fan zou ik het jammer vinden, het parcours van Spa-Francorchamps langs Eau Rouge, Stavelot en Blanchimont is te mooi om te laten verdwijnen. Echter, in een sport die steeds meer commercie wordt zou een stratencircuit in België uit financieel oogpunt misschien te overwegen vallen. Al is het beeld van F1-wagens op onze geliefde kasseistroken zo onrealistisch als maar kan. Gelukkig hebben we daarvoor dan ‘TopGear’ dat met een McLaren P1 de Brugse binnenstad afficheerde voor zo’n 350 miljoen kijkers wereldwijd.. Good enough.
Deze blog werd geschreven voor en verscheen op de website van Sportnext.be.
Bron van de foto: Flickr – Mash247.
Average Rating