De organisatie van het voorbije EK Hockey in Boom werd volgens Gazet van Antwerpen gepolst om ook het WK in 2018 te gaan organiseren. Kan wel tellen als compliment. Het is wel vaker zo dat we ons in België “al doende” bewijzen. De geen woorden maar daden mentaliteit, weet je wel. Om letterlijk en figuurlijk op het domein van De Schorre te blijven hebben we zo ook enkele van de beste muziekfestivals ter wereld, net zoals de Memorial de beste atletiekmeeting is en er ook over andere organisaties bij ons zelden tot nooit klachten te horen zijn.
Het Europees Kampioenschap stond er zoals het er moest staan. Persoonlijk vond ik dat de media-aandacht nog wat hoger had kunnen liggen – waarom enkel de Belgen en niet alle halve finales op Sporza? – maar los hiervan zullen noch supporters noch spelers noch sponsors noch anderen klachten gehad hebben. Ikzelf was er één maal bij de opbouw net voor het tornooi en twee volle wedstrijddagen tijdens het EK en kijk erg tevreden terug.
Het EK-domein was zorgvuldig ingericht zodat iedereen er zijn gading kon vinden. Ruwweg drie grote delen met voor elk wat wils én met de nodige aandacht voor de sponsors. Je kwam er binnen via het hockey park. De bar centraal en voor iedereen bereikbaar, shops waar geregeld handtekeningensessies plaatsvonden, een podium voor de afterparty’s en één van beide kidscity’s. Allemaal badend in een vrij rustige sfeer die zeker later op de avond erg gezellig wordt.
De hockey plaza was dan weer de gedroomde plaats om na te kaarten over of vooruit te blikken naar de gespeelde of te spelen wedstrijden, al dan niet terwijl je een andere wedstrijd volgde op de tv-schermen. Knap overdekt en temidden drankstands, eetstands en shops was het ook de plaats waar vele hockeyspelers en –speelsters nog even aangesproken konden worden na hun wedstrijd. Steeds met de glimlach trouwens, foto’s en korte babbels waren geen probleem. Dat je de Noorderburen bij de Rabobankstands kon vinden of Duitsers bij Adidas zal de sponsors absoluut ook plezier gedaan hebben en laat ons wel wezen, het maakt het voor de fans ook wel gemakkelijker om hun idolen terug te vinden.
De sponsorshops waren duidelijk aanwezig op zowel de plaza als het park, doch zonder drukkend over te komen. Je had niet het gevoel overdonderd of aangeklampt te worden door logo’s en merken, ook al zag je ze overal. Het leek de interactie zowaar te bevorderen. Je kon gaan en staan waar je wil, rustig rondkijken in de gezellige sfeer die het EK kenmerkte.
Ook het stadion waar de wedstrijden doorgingen bleek een schot in de roos. Voor het eerst werd een hockeyveld bij een groot tornooi omringd door ledboarding. Het zorgde ervoor dat sponsors veel duidelijker in beeld kwamen. Niet alleen op een stuk plakkaat langs het veld dus, maar telkens over een ganse lengte én de breedtes achter de doelen. Elke sponsor was opvallender aanwezig en genoot van veel zichtbaarheid, terwijl zo’n boarding zeker niet storender is dan andere sponsorborden.
Tijdens het openings- en slotweekend van het tornooi was er sprake van een bakje vol. Het stadion was quasi uitverkocht op deze matchdagen, wat uiteraard ook voor een prachtige sfeer zorgde. Het spreekt voor zich dat België en Nederland de meeste supporters lokten naar het stadion en het is uiteraard logisch dat wedstrijden in het weekend meer gegadigden vonden dan de duels die op week-/werkdagen werden uitgevochten.
De punten voor sfeer en gezelligheid zullen heel hoog geweest zijn als ik mijn eigen gevoel achteraf en de reacties van andere toeschouwers mag geloven. Van mij mag het WK in 2018 zeker afkomen en ik hoop alvast dat ik er dan weer bij zal zijn..
Deze blog werd geschreven voor en verscheen op Sportnext.be.
Average Rating